|
Upptäckarscoutmärke |
|
Flickscoutmärke |
Pojkscoutmärke
|
Tända |
För att få det här
märket ska du kunna och visa dina patrullkompisar
och ledare:
• Tända en tändsticka och provat att tända en lykta
och en eld.
• Känna till vilka risker levande ljus och eldar
innebär och ha diskuterat hur man ska bete sig i
närheten av ljus och eld.
• Veta vad du ska göra om du bränner dig. |
repmärket |
För att få första
repmärket ska du kunna slå tre viktiga knopar och
visa dina patrullkompisar och ledare detta. Du ska
också veta vad du kan använda varje knop till. |
Matettan |
För att få Matettan
ska du vara med och laga mat både inomhus och
utomhus på spritkök eller liknande. Du ska med
ledarnas hjälp kunna följa ett enkelt recept och
vara delaktig i matlagningen från start till dess
att disken är klar. Du ska även känna till vad som
gäller kring hygien i samband med matlagning.
|
Plåstra |
För att få
intressemärket Plåstra ska du känna till och kunna
visa dina patrullkompisar och din ledare:
• Hur man tar hand om mindre sår som skärsår.
• Hur man lägger ett tryckförband och placerar
skadan i högläge.
• Hur man på kan förebygga skavsår och ta hand om
skavsår om du ändå får ett.
• Vilka de viktigaste sakerna i sjukvårdväskan är
och vad man använder dem till.
• Hur man ringer efter ambulans, brandkår och polis
och vad man ska säga när man ringer.
|
Skapa |
För att få
intressemärket Skapa ska du tillverka tre olika
saker i tre olika material och på tre olika sätt.
Det kan t.ex. vara att tillverka en patrulltröja, en
patrullmaskot, en egen kniv eller sölja, bygga en
fågelholk, knyta armband, sy packpåsar, scrapbooking
mm. Du ska själv vara med och bestämma hur föremålen
ska se ut och på vilka sätt du ska skapa dem. |
Klura |
För att få det här
märket ska du lära dig att lösa och använda minst
två olika sorters chiffer eller ”hemliga språk”. Du
ska inte bara lösa det någon annan gjort utan också
visa att du kan göra egna meddelanden med hjälp av
chiffret eller det hemliga språket. Du ska också
testa att lösa olika typer av problem, till exempel
genom gåtor, skattjakter, och soduko. |
Spela |
För att få
intressemärket Spela ska du vara delaktig i att
sätta upp en teaterföreställning eller annan typ av
show för publik. I det ingår att:
• Skapa ett manus, antingen utifrån en egen idé
eller utifrån en färdig berättelse.
• Förbereda scen, miljö och rekvisita.
• Öva in repliker och repetera.
• Antingen är du engagerad i alla dess saker eller
så fördjupar du dig i någon av dem, t.ex. att du
skriver manus och regisserar dina kamrater eller att
du ansvarar för scen, dekor och rekvisita. Efteråt
ska du, tillsammans med de andra som var med,
utvärdera er teateruppsättning. |
Hitta |
För att få
intressemärket Hitta ska du veta vad du ska göra om
du går vilse och hur du kan öka chansen att bli
hittad. Du ska kunna din adress och ett
telefonnummer till en vuxen anhörig utantill och ha
provat att vara ensam en kort stund i naturen. |
Internationellt |
För att få
intressemärken Internationellt: Lära ska du ta reda
på hur det är att vara scout i ett annat land och
vad det innebär. Det kan ni till exempel göra genom
att ta reda på vad de gör för scoutaktiviteter,
vilka likheterna och skillnaderna är det jämfört mot
vad ni gör i Scouterna. Ni kan också ta reda på hur
många scouter det finns i det landet, vilka
åldersgrupper de har, om det finns olika
scoutförbund och vad det betyder och så vidare. På
www.scout.se, www.wagggs.org och www.scout.org finns
kontaktuppgifter och länkar till scoutorganisationer
i hela världen. Kanske är det någon i kåren som har
varit på läger i ett annat land och kan berätta mer
om det |
God gärning |
En god gärning är
när du, utan att du måste det eller tjänar på det,
gör något för att hjälpa någon annan eller för att
göra någon annan glad. För att få intressemärket
Goda gärningar ska du reflektera över om och på
vilket sätt du har gjort en god gärning. Skriv eller
rita i en ”dagbok” varje dag under tid som ni
bestämmer tillsammans. Ni kan till exempel starta på
ett scoutmöte, följa upp hur det går på nästa och
avsluta på det tredje mötet. Målet är att göra minst
en god gärning om dagen men kommer det inget bra
tillfälle en dag så passa på att fundera på hur man
ser situationer där man kan göra en insats. |
Naturligt |
För att få intressemärket
Naturligt ska du känna igen de vanligaste träden,
djuren och växterna i din närhet. Eftersom detta
skiljer sig mycket beroende på om man bor t.ex. i en
stad, i skogen eller i ett odlingslandskap får dina
ledare bestämma vilka växter och djur du ska kunna.
Du ska också veta hur du hittar information om andra
djur och växter du ser i naturen.
Du ska känna till innebörden av allemansrätten, vad
vi får och inte får göra i naturen och hur vi kan
vistas i naturen utan att skada eller lämna onödiga
spår efter oss. |
Knivbevis |
Kniven är ett praktiskt verktyg
som samtidigt kan skada allvarligt. Aktiviteterna
för att få knivmärket är tänkta att ge scouten de
färdigheter och kunskaper som behövs för att hantera
en kniv på ett säkert sätt. Att jobba med
knivbeviset innebär både praktiska övningar och
samtal om vad som är viktigt att tänka på. Gör
aktiviteterna kopplade till bevismärket i ett
sammanhang så att det blir tydligt för alla när
kunskaperna är tänkta att användas. Till exempel
genom att tälja något som går att använda, öva på
att spänta stickor för att kunna göra en upp eld och
prata om knivlagen samtidigt som ni gör aktiviteter
kopplade till samhället i stort.
För att få knivbeviset ska du
känna till och kunna visa dina patrullkompisar och
din ledare:
-
Hur en kniv används så att
ingen person, du själv eller andra, skadar sig
och följa detta när du använder kniven.
-
Veta hur en kniv tas emot och
lämnas på ett säkert sätt och följa detta när du
använder kniven
-
Hantera kniven på ett sätt
som gör att den inte skadas eller slits mer än
nödvändigt
-
Känna till vad den Svenska
knivlagen innebär
-
Veta vad knivens delar kallas
-
Kunna slipa en kniv
-
Provat att tälja något
användbart på ett säkert sätt som ledaren
godkänt.
|
Simning |
Att kunna simma är en bra
förutsättning för att aktiviteter på eller i
närheten av vatten ska vara säkra och roliga. Att
jobba med simmärket innebär både praktiska övningar
och samtal om hur man ska agera. Jobba gärna med
simmärket inför att ni ska göra något på eller vid
vattnet så att alla förstår varför det är bra att
kunna. Badreglerna som finns listade nedan är
exempel på viktiga förhållningsregler. Fyll gärna på
eller justera för att passa er verksamhet på bästa
sätt.
För att få simbeviset ska du
kunna visa dina patrullkompisar och din ledare:
-
Att du kan simma 200 meter
-
Att du kan dyka eller hoppa i
vattnet från en brygga eller bassängkant
-
Att du känner till och följer
de viktigaste badreglerna, se nedan.
Exempel på badregler:
-
Bada alltid tillsammans med
minst en kompis
-
Knuffa aldrig i någon annan
-
Simma inte under
hoppställningar
-
Dyk aldrig i vattnet om du
inte vet hur det ser ut under ytan
-
Ropa aldrig på hjälp på skoj
|
Yxa- såg-bevis |
Yxan och sågen är praktiska
verktyg samtidigt som de kan skada allvarligt.
Aktiviteterna för att få märket är tänkta att ge
scouten de färdigheter och kunskaper som behövs för
att hantera verktygen på ett säkert sätt. Att jobba
med bevismärket innebär både praktiska övningar och
samtal om vad som är viktigt att tänka på. Gör
aktiviteterna kopplade till bevismärket i ett
sammanhang så att det blir tydligt för alla när
kunskaperna är tänkta att användas. Till exempel
genom att hugga ved för att kunna göra upp eld eller
ta ner ett mindre träd som ändå ska rensas undan
För att få yx- och sågmärket ska
du känna till och visa dina patrullkompisar och din
ledare:
-
Kunna hugga och såga säkert
så att ingen person, du själv eller andra,
skadar sig och följa detta när du använder yxan
och sågen.
-
Veta hur en såg och en yxa
skyddas när man ska ta dem med sig och följa
detta när ni ska någonstans
-
Veta hur en såg och en yxa
förvaras när den inte används, både utomhus och
inne (på övernattning och i förråd) och följa
detta.
-
Kunna använda yxan till att
kvista en slana eller stock för att kunna
använda den till något.
-
Kunna namnge yxans och sågens
olika delar
-
Kunna slipa en yxa och byta
sågblad på en såg.
|
|
|