HEM AVDELNINGAR LEDARE STYRELSEN BUNESTUGAN LÄNKAR

Upptäckarscoutmärke

 


Flickscoutmärke

Pojkscoutmärke
 
 

Tända
För att få det här märket ska du kunna och visa dina patrullkompisar och ledare:
• Tända en tändsticka och provat att tända en lykta och en eld.
• Känna till vilka risker levande ljus och eldar innebär och ha diskuterat hur man ska bete sig i närheten av ljus och eld.
• Veta vad du ska göra om du bränner dig.

repmärket
För att få första repmärket ska du kunna slå tre viktiga knopar och visa dina patrullkompisar och ledare detta. Du ska också veta vad du kan använda varje knop till.

Matettan
För att få Matettan ska du vara med och laga mat både inomhus och utomhus på spritkök eller liknande. Du ska med ledarnas hjälp kunna följa ett enkelt recept och vara delaktig i matlagningen från start till dess att disken är klar. Du ska även känna till vad som gäller kring hygien i samband med matlagning.
 

Plåstra
För att få intressemärket Plåstra ska du känna till och kunna visa dina patrullkompisar och din ledare:
• Hur man tar hand om mindre sår som skärsår.
• Hur man lägger ett tryckförband och placerar skadan i högläge.
• Hur man på kan förebygga skavsår och ta hand om skavsår om du ändå får ett.
• Vilka de viktigaste sakerna i sjukvårdväskan är och vad man använder dem till.
• Hur man ringer efter ambulans, brandkår och polis och vad man ska säga när man ringer.
 

Skapa
För att få intressemärket Skapa ska du tillverka tre olika saker i tre olika material och på tre olika sätt. Det kan t.ex. vara att tillverka en patrulltröja, en patrullmaskot, en egen kniv eller sölja, bygga en fågelholk, knyta armband, sy packpåsar, scrapbooking mm. Du ska själv vara med och bestämma hur föremålen ska se ut och på vilka sätt du ska skapa dem.

Klura
För att få det här märket ska du lära dig att lösa och använda minst två olika sorters chiffer eller ”hemliga språk”. Du ska inte bara lösa det någon annan gjort utan också visa att du kan göra egna meddelanden med hjälp av chiffret eller det hemliga språket. Du ska också testa att lösa olika typer av problem, till exempel genom gåtor, skattjakter, och soduko.


Spela
För att få intressemärket Spela ska du vara delaktig i att sätta upp en teaterföreställning eller annan typ av show för publik. I det ingår att:
• Skapa ett manus, antingen utifrån en egen idé eller utifrån en färdig berättelse.
• Förbereda scen, miljö och rekvisita.
• Öva in repliker och repetera.
• Antingen är du engagerad i alla dess saker eller så fördjupar du dig i någon av dem, t.ex. att du skriver manus och regisserar dina kamrater eller att du ansvarar för scen, dekor och rekvisita. Efteråt ska du, tillsammans med de andra som var med, utvärdera er teateruppsättning.

Hitta
För att få intressemärket Hitta ska du veta vad du ska göra om du går vilse och hur du kan öka chansen att bli hittad. Du ska kunna din adress och ett telefonnummer till en vuxen anhörig utantill och ha provat att vara ensam en kort stund i naturen.

Internationellt
För att få intressemärken Internationellt: Lära ska du ta reda på hur det är att vara scout i ett annat land och vad det innebär. Det kan ni till exempel göra genom att ta reda på vad de gör för scoutaktiviteter, vilka likheterna och skillnaderna är det jämfört mot vad ni gör i Scouterna. Ni kan också ta reda på hur många scouter det finns i det landet, vilka åldersgrupper de har, om det finns olika scoutförbund och vad det betyder och så vidare. På www.scout.se, www.wagggs.org och www.scout.org finns kontaktuppgifter och länkar till scoutorganisationer i hela världen. Kanske är det någon i kåren som har varit på läger i ett annat land och kan berätta mer om det


God gärning
En god gärning är när du, utan att du måste det eller tjänar på det, gör något för att hjälpa någon annan eller för att göra någon annan glad. För att få intressemärket Goda gärningar ska du reflektera över om och på vilket sätt du har gjort en god gärning. Skriv eller rita i en ”dagbok” varje dag under tid som ni bestämmer tillsammans. Ni kan till exempel starta på ett scoutmöte, följa upp hur det går på nästa och avsluta på det tredje mötet. Målet är att göra minst en god gärning om dagen men kommer det inget bra tillfälle en dag så passa på att fundera på hur man ser situationer där man kan göra en insats.

Naturligt

För att få intressemärket Naturligt ska du känna igen de vanligaste träden, djuren och växterna i din närhet. Eftersom detta skiljer sig mycket beroende på om man bor t.ex. i en stad, i skogen eller i ett odlingslandskap får dina ledare bestämma vilka växter och djur du ska kunna. Du ska också veta hur du hittar information om andra djur och växter du ser i naturen.
Du ska känna till innebörden av allemansrätten, vad vi får och inte får göra i naturen och hur vi kan vistas i naturen utan att skada eller lämna onödiga spår efter oss.


Knivbevis

Kniven är ett praktiskt verktyg som samtidigt kan skada allvarligt. Aktiviteterna för att få knivmärket är tänkta att ge scouten de färdigheter och kunskaper som behövs för att hantera en kniv på ett säkert sätt. Att jobba med knivbeviset innebär både praktiska övningar och samtal om vad som är viktigt att tänka på. Gör aktiviteterna kopplade till bevismärket i ett sammanhang så att det blir tydligt för alla när kunskaperna är tänkta att användas. Till exempel genom att tälja något som går att använda, öva på att spänta stickor för att kunna göra en upp eld och prata om knivlagen samtidigt som ni gör aktiviteter kopplade till samhället i stort.

För att få knivbeviset ska du känna till och kunna visa dina patrullkompisar och din ledare:

  • Hur en kniv används så att ingen person, du själv eller andra, skadar sig och följa detta när du använder kniven.

  • Veta hur en kniv tas emot och lämnas på ett säkert sätt och följa detta när du använder kniven 

  • Hantera kniven på ett sätt som gör att den inte skadas eller slits mer än nödvändigt

  • Känna till vad den Svenska knivlagen innebär

  • Veta vad knivens delar kallas

  • Kunna slipa en kniv

  • Provat att tälja något användbart på ett säkert sätt som ledaren godkänt.

 


Simning

Att kunna simma är en bra förutsättning för att aktiviteter på eller i närheten av vatten ska vara säkra och roliga. Att jobba med simmärket innebär både praktiska övningar och samtal om hur man ska agera. Jobba gärna med simmärket inför att ni ska göra något på eller vid vattnet så att alla förstår varför det är bra att kunna. Badreglerna som finns listade nedan är exempel på viktiga förhållningsregler. Fyll gärna på eller justera för att passa er verksamhet på bästa sätt.

För att få simbeviset ska du kunna visa dina patrullkompisar och din ledare:

  • Att du kan simma 200 meter

  • Att du kan dyka eller hoppa i vattnet från en brygga eller bassängkant

  • Att du känner till och följer de viktigaste badreglerna, se nedan.

Exempel på badregler:

  • Bada alltid tillsammans med minst en kompis 

  • Knuffa aldrig i någon annan

  • Simma inte under hoppställningar

  • Dyk aldrig i vattnet om du inte vet hur det ser ut under ytan 

  • Ropa aldrig på hjälp på skoj

 


Yxa- såg-bevis

Yxan och sågen är praktiska verktyg samtidigt som de kan skada allvarligt. Aktiviteterna för att få märket är tänkta att ge scouten de färdigheter och kunskaper som behövs för att hantera verktygen på ett säkert sätt. Att jobba med bevismärket innebär både praktiska övningar och samtal om vad som är viktigt att tänka på. Gör aktiviteterna kopplade till bevismärket i ett sammanhang så att det blir tydligt för alla när kunskaperna är tänkta att användas. Till exempel genom att hugga ved för att kunna göra upp eld eller ta ner ett mindre träd som ändå ska rensas undan

För att få yx- och sågmärket ska du känna till och visa dina patrullkompisar och din ledare:

  • Kunna hugga och såga säkert så att ingen person, du själv eller andra, skadar sig och följa detta när du använder yxan och sågen.

  • Veta hur en såg och en yxa skyddas när man ska ta dem med sig och följa detta när ni ska någonstans

  • Veta hur en såg och en yxa förvaras när den inte används, både utomhus och inne (på övernattning och i förråd) och följa detta.

  • Kunna använda yxan till att kvista en slana eller stock för att kunna använda den till något. 

  • Kunna namnge yxans och sågens olika delar

  • Kunna slipa en yxa och byta sågblad på en såg.