HEM AVDELNINGAR LEDARE STYRELSEN BUNESTUGAN LÄNKAR
TERMINSPROGRAM
PACKLISTA
 
MÄRKESPLACERING
 
 

Spårarscoutmärke

Flickscoutmärke

 


Pojkscoutmärke
   

Tända
För att få det här märket ska du kunna och visa dina patrullkompisar och ledare:
• Tända en tändsticka och provat att tända en lykta och en eld.
• Känna till vilka risker levande ljus och eldar innebär och ha diskuterat hur man ska bete sig i närheten av ljus och eld.
• Veta vad du ska göra om du bränner dig.

repmärket
För att få första repmärket ska du kunna slå tre viktiga knopar och visa dina patrullkompisar och ledare detta. Du ska också veta vad du kan använda varje knop till.

Matettan
För att få Matettan ska du vara med och laga mat både inomhus och utomhus på spritkök eller liknande. Du ska med ledarnas hjälp kunna följa ett enkelt recept och vara delaktig i matlagningen från start till dess att disken är klar. Du ska även känna till vad som gäller kring hygien i samband med matlagning.
 

Plåstra
För att få intressemärket Plåstra ska du känna till och kunna visa dina patrullkompisar och din ledare:
• Hur man tar hand om mindre sår som skärsår.
• Hur man lägger ett tryckförband och placerar skadan i högläge.
• Hur man på kan förebygga skavsår och ta hand om skavsår om du ändå får ett.
• Vilka de viktigaste sakerna i sjukvårdväskan är och vad man använder dem till.
• Hur man ringer efter ambulans, brandkår och polis och vad man ska säga när man ringer.
 

Skapa
För att få intressemärket Skapa ska du tillverka tre olika saker i tre olika material och på tre olika sätt. Det kan t.ex. vara att tillverka en patrulltröja, en patrullmaskot, en egen kniv eller sölja, bygga en fågelholk, knyta armband, sy packpåsar, scrapbooking mm. Du ska själv vara med och bestämma hur föremålen ska se ut och på vilka sätt du ska skapa dem.

Klura
För att få det här märket ska du lära dig att lösa och använda minst två olika sorters chiffer eller ”hemliga språk”. Du ska inte bara lösa det någon annan gjort utan också visa att du kan göra egna meddelanden med hjälp av chiffret eller det hemliga språket. Du ska också testa att lösa olika typer av problem, till exempel genom gåtor, skattjakter, och soduko.


Spela
För att få intressemärket Spela ska du vara delaktig i att sätta upp en teaterföreställning eller annan typ av show för publik. I det ingår att:
• Skapa ett manus, antingen utifrån en egen idé eller utifrån en färdig berättelse.
• Förbereda scen, miljö och rekvisita.
• Öva in repliker och repetera.
• Antingen är du engagerad i alla dess saker eller så fördjupar du dig i någon av dem, t.ex. att du skriver manus och regisserar dina kamrater eller att du ansvarar för scen, dekor och rekvisita. Efteråt ska du, tillsammans med de andra som var med, utvärdera er teateruppsättning.

Hitta
För att få intressemärket Hitta ska du veta vad du ska göra om du går vilse och hur du kan öka chansen att bli hittad. Du ska kunna din adress och ett telefonnummer till en vuxen anhörig utantill och ha provat att vara ensam en kort stund i naturen.

Internationellt
För att få intressemärken Internationellt: Lära ska du ta reda på hur det är att vara scout i ett annat land och vad det innebär. Det kan ni till exempel göra genom att ta reda på vad de gör för scoutaktiviteter, vilka likheterna och skillnaderna är det jämfört mot vad ni gör i Scouterna. Ni kan också ta reda på hur många scouter det finns i det landet, vilka åldersgrupper de har, om det finns olika scoutförbund och vad det betyder och så vidare. På www.scout.se, www.wagggs.org och www.scout.org finns kontaktuppgifter och länkar till scoutorganisationer i hela världen. Kanske är det någon i kåren som har varit på läger i ett annat land och kan berätta mer om det


God gärning
En god gärning är när du, utan att du måste det eller tjänar på det, gör något för att hjälpa någon annan eller för att göra någon annan glad. För att få intressemärket Goda gärningar ska du reflektera över om och på vilket sätt du har gjort en god gärning. Skriv eller rita i en ”dagbok” varje dag under tid som ni bestämmer tillsammans. Ni kan till exempel starta på ett scoutmöte, följa upp hur det går på nästa och avsluta på det tredje mötet. Målet är att göra minst en god gärning om dagen men kommer det inget bra tillfälle en dag så passa på att fundera på hur man ser situationer där man kan göra en insats.

Naturligt

För att få intressemärket Naturligt ska du känna igen de vanligaste träden, djuren och växterna i din närhet. Eftersom detta skiljer sig mycket beroende på om man bor t.ex. i en stad, i skogen eller i ett odlingslandskap får dina ledare bestämma vilka växter och djur du ska kunna. Du ska också veta hur du hittar information om andra djur och växter du ser i naturen.
Du ska känna till innebörden av allemansrätten, vad vi får och inte får göra i naturen och hur vi kan vistas i naturen utan att skada eller lämna onödiga spår efter oss.